26.1.2012

EGO TŘÍKOLKA

Myšlenka motorizace kluzáků Atos je podpořena vlastnostmi „deskové“ konstrukce křídla.  U běžně používaných „pružných“ křídel je velmi důležité dodržení hmotnosti podvěsu, pro zachování příjemného průběhu sil v řízení. Většina tříkolek v podvěsu pod „pružným“ křídlem markantně degraduje lehké řízení. Navýšení hmotnosti si často také vynutí zásahy do konstrukce křídla z pevnostních i geometrických důvodů a tím se znemožní jeho opětovné požití pro volné létání. Technické řešení kluzáků Atos v tomto ohledu přináší veliké výhody a neuvěřitelně rozšiřuje variabilitu použití. Pro představu např. majitel Atosu VX  nebo VR190 může létat jako sólo, nebo tandem pilot v podvěsu, použít motorizovaný postroj E-lift(elektro), Mosquito (benzin), nebo kluzák provozovat s tříkolkou o prázdné hmotnosti až 80kg. Cílem designu a konstrukce speciální tříkolky je přenést optimální soubor vlastností kompatibilních s kluzákem Atos. Řešení přináší možnost kvalitního létání v termice díky čistému tvaru i rekreačního cestování bez potřeby zázemí velkých letišť, při spotřebě kolem 3litrů benzínu a cestovní rychlosti cca 75km/hod. Parametry rozchod a rozvor jsou podobné běžným „velkým“ podvozkům s rotaxem 912. Rozměry dávají velké bezpečí proti převrácení. Celokompozitová konstrukce eliminuje únavové problémy známé u kovových řešení, přináší snížení hmotnosti při dosažení vysokého stupně estetické a aerodynamické čistoty. Za velmi důleřité považuji, díky jednoduché rozebiratelnosti, zachování možnosti přepravy uvnitř auta. EGO TRIKE Vám dá možnost pohodlně a rychle přepravovat létací stroj na velké vzdálenosti po dálnicích, bez nutnosti použití přívěsu, při obsazení auta čtyřmi pasažéry (podmínkou je pouze větší kombi s jednotlivě dělenými sedadly ve druhé řadě). Nezanedbatelným pozitivem zůstává ochrana uvnitř auta proti povětrnostním vlivům a možnost uzamčení proti volnému přístupu okolí, při delším opuštění auta. Na složení je potřeba cca 15min, kompletního stroje včetně křídla do 30min. Hlavní součástí je karbon-kevlarová sendvičová sedačka s integrovaným držákem raketového záchranného systému, nádrže (popř. prostoru pro baterie) a motoru. Součástí sedačky jsou také pouzdra pro odnímatelné zadní nohy podvozku, přední trubku příďového kola a držák na sklopný páteřový nosník křídla. Pro piloty do 90kg je možné použít kompletní škálu kluzáků Atos VQ a VR. Pro piloty nad 90kg doporučujeme použití typů Atos VR190 nebo Atos VX. Kluzáky jsou použitelné bez konstrukčních a geometrických úprav. Pouze doporučuji použití přímé „trike version“ řídící hrazdy pro lepší ergonomii.

NOVÉ JMÉNO TŘÍKOLKY

Během procesu certifikace, zkoušek a počátku reklamní kampaně vzrůstal všeobecný zájem o použití naší tříkolky i pro jiné kluzáky. S postupem času jsem měl stále odlišnější představy o struktuře prodejní sítě, která by neměla být úzce vázaná pouze na svět závěsných bezmotorových křídel. Pouze s výhradní podporou dealerské sítě AIR je někde problematické zajistit potřebný servis motorů a podporu podloženou delší zkušeností s provozem motorových kluzáků. Pozitivní ohlasy pozoruji také na místech, kde nemají  zájem o výhradně bezmotorové typy a  konkrétní kluzáky Atos z důvodu velkého rozpětí křídla. Nemohu a nechci zasahovat do dealerské struktury AIR.Tím se naše obchodní aktivity dostávají  do střetu zájmů především samotným použitím dosavadního jména ATOS TRIKE.  S ohledem na kvalitu zpracování, použité materiály a osobitý design si myslím, že jméno EGO TRIKE lépe vystihuje charakter tříkolky, tak jako  EGO PLANE  vyjadřuje charakter tandemového ultralehkého letadla (souběžně realizovaného-zatím nezveřejněného projektu firmy Ultralight design). Jsem přesvědčen, že nastal čas na oživení původní značky EGO a opětovné rozšíření oblastí činnosti. Jednoznačně však prohlašuji, že dodavatelské vztahy s AIR Buching a Felixem Rühle zůstávají beze změny přátelské a jméno Atos je pro mne stále srdeční záležitostí.  Příčinou změny strategie společnosti Ultralight design je snaha o budování vlastního jména ,větší nezávislosti a zachování možnosti rozhodování o osudu  mnou navržené tříkolky. AIR Buching bude obchodním zástupcem firmy Ultralight design pro prodej EGO TRIKE v Německu. Mg.A.Miloslav Novotný 13.3.2013