19.4.2013

CERTIFIKACE

typový-průkaz-web  příloha-1-web  příloha-2-web

Začátkem srpna 2012 proběhly finální zkoušky tříkolky pro získání českého typového průkazu a německého certifikátu DULV. Vzhledem k tomu, že se jedná o plně kompozitovou, karbon kevlarovou konstrukci bez kovových prvků, bylo zatížení kalkulováno pro přetížení 4G s koeficientem bezpečnosti  1,875 ( běžný je koeficient 1,5 pro kovové konstrukce)– pro příklad pilot 105kg x 4G x 1,875 = 787,5 kg síla do sedačky. Důležitým požadavkem bylo též navýšení MTOW pro těžké piloty s větším množstvím paliva a použití silnějšího motoru pro vlekání. Podvozek byl umístěn do přípravku (sedla) a zavěšen na sériový kompozitový závěs a kýl Atosu  VQ .Na motorové lože bylo umístěno závaží 112,5 kg do oblasti nádrže 112,5 kg a do boxu raketového záchranného systému 43,5 kg, hmotnost podvozku s přetížením a koeficient bezpečnosti 187,5 kg do sedačky, hmotnost pilota 787,5 kg rozložena mezi sedačkou a příďový podvozek. Poté byla pomocí zvedáků snížením polohy přípravku provedena simulace zavěšení. Vzhledem k tomu, že do kompletní konstrukce o hmotnosti 22,6 kg (vč. hmotnosti kol a bezpečnostních pásů) byla umístěna závaží o celkové hmotnosti 1 245 kg (55krát hmotnost vlastí konstrukce) myslíme si, že „EGO TRIKE“ zcela jistě prokázala svou odolnost v nejpřísnějším procesu certifikace pro celokompozitová ultralehká letadla. Dále byly provedeny zkoušky podvozku: statické zatížení 4G = 664 kg. Shazovací zkouška na MTOW 213 kg z výšky 208 mm (simulace pádu 2m/s) a předozadní a boční zátěže nohou podvozku. Simulace nárazu 9G pro uchycení motoru a umístění paliva a také potřebné odolnosti uchycení bezpečnostních pásů (388 kg 1 bod spodní úchyt a 285 kg 1 bod horní úchyt). Veškeré zkoušky proběhly pod dozorem hlavního technika LAA ČR a jsou plně uznatelné pro použití německého DULV. Jsme přesvědčeni, že po všech testech a optimalizacích v průběhu minulých dvou let přinášíme na trh ideální motorizaci, kterou ocení široká škála majitelů Atosů .Tříkolka při nízké hmotnosti zaručuje díky použití moderních materiálů vysokou bezpečnost s výhledem dlouhé životnosti bez hrozby vzniku únavových trhlin. Ergonomie a velikost sedačky zaručuje pohodlí i pro dvoumetrové, stokilogramové piloty. Systém rychlého skládání umožňuje pohodlnou přepravu uvnitř osobních automobilů a karavanů. Nejdůležitějším faktorem designu byla aerodynamická čistota a cíl vytvořit nadstandartní tříkolku, která nebude přímo srovnatelná svým výkonem s běžnou konkurencí, jako to dokázaly v minulosti kluzáky Atos. V současné době se vyrábí sériové No. 9 a po dokončení administrativní práce příslušných úřadů již nic nebude bránit plnému “rozletu”.